העבודה של מדחס המזגן היא להעביר את נוזל הקירור דרך הצינור.
המדחס דוחס את נוזל הקירור ומעלה את הטמפרטורה שלו ליותר מהטמפרטורה של האוויר מסביב. לאחר מכן, המדחס דוחק את נוזל הקירור לתוך המעבה.
מכונה הדוחסת גזים נקראת מדחס. בלועזית הוא נקרא קומפרסור
ישנם שלושה סוגי מדחסים נפוצים:
– מדחס צירי עם שישה צילינדרים
-מדחס בוכנה עם שני צילינדרים
– מדחס רדיאלי עם ארבעה צילינדרים
המדחס משמש להעברת נוזל או גז ובאופן עקיף להגברת לחץ או מהירות .
למדחס המיזוג יש מצמד אלקטרומגנטי שליכול למשוך או לדחוף את גלגל המדחס.
כאשר המערכת מופעלת הזרם עובר דרך הסוללה האלקטרומגנטית. ומושך את זה אל לוחית העוגן. המשיכה המגנטית מושכת את לוחית העוגן כנגד צידו של הגלגל המסתובב. זה מצמיד את הגלגל ואת לוחית העוגן אחד לשנייה; לוחית העוגן מניעה את המדחס.
הגז הדחוס והחם במדחס מוזרם בצינורות המעבה המעבה מזרים אוויר בעזרת מאוורר דרך הצינורות, ומקרר את הגז הדחוס עד שהוא מתעבה לנוזל. עקב הלחץ הגבוה, הגז מתעבה גם בטמפרטורה גבוהה בהרבה מזו שבה הוא היה מתעבה אילו היה נתון בלחץ אטמוספירי, כך שדי בטמפרטורה של האוויר לשם כך.
תהליך הקירור של המזגן מבוצע באמצעות המאייד המאייד הוא מחליף חום.שמורכב מצינורות שבתוכם מוזרם קרר, במצב הצבירה הנוזלי בלחץ נמוך.
הנוזל שכעת בלחץ נמוך מוזרם למאייד המזגן .שם באופן טבעי הוא עובר התאיידות בגלל ההפחתה של הלחץ. היות שנוזל שמתאדה סופח חום האוויר שבא במגע עם הנוזל מתקרר. המאוורר משמש לזירוז התפשטות האוויר המקורר בחדר. הגז יוצא מהמאייד בלחץ נמוך ובטמפרטורה רגילה וחוזר למדחס לסיבוב נוסף.
כמו כן פעולת החימום במזגן מתבצעת על ידי הפיכת כיוון זרימת הגז במערכת כך שהחלק הפנימי של המזגן הופך למעבה והחלק החיצוני הופך למאייד, כך שהמזגן סופח חום מבחוץ במקום מתוך החדר.
כמו כן אם המדחס של המזגן התקלקל, החלפתו משתלמת במזגן רק אם מדובר במזגן של מעל 2 וחצי כוח סוס. אם מדובר בפחות מ-2 וחצי כוח סוס כבר משתלם לקנות מזגן חדש