מערכות מיזוג אוויר באוניות נוסעים: אתגרי קירור, ניהול לחות וסינון מתקדם

כל החיים חלמתי על הרגע שבו אעמוד על סיפון אונייה בלב ים, משקיפה לעבר הכחול האינסופי ושומעת רק את רעש הגלים. ואז הגיעה המציאות – ילדים רצים בין הרגליים, קפיטן שקורא בקולי קולות במגפון, ונוסעים מכל סוג אפשרי. אבל כל זה חלק מהקסם, לא? השייט הזה הפך למסע מלא באנקדוטות, תגליות טכנולוגיות, ותהיות – כמו מה עושה אדם שלבוש מכף רגל ועד ראש בבגדי חורף, באמצע הים, במזג אוויר של 30 מעלות.

מאת : איילת אורון

ולפני שאשכח, יש משהו מרגיע לדעת שגם כשאני בלב ים, מרחק שנות אור מכל מקור חשמל יציב, האונייה הזו יכולה להאיר עיר קטנה במשך שבועיים. זה סוג של ביטחון שלעולם לא מקבלים כשמנסים לעבור את הקיץ עם מזגן ביתי שמתחנן לרחמים בכל פעם שהטמפרטורה עולה מעל 25 מעלות.

פרסום

כך יצאתי למסע הזה עם סקרנות טכנולוגית, רעב לקצת יותר פרטים על כל מכונה שרק זמזמה שם מסביב, וגם רצון עמוק למצוא את השקט שבתוך כל הרעש הזה

מערכות מיזוג אוויר באוניות שייט: אתגרי קירור, ניהול לחות וסינון מתקדם

מערכות מיזוג האוויר באוניות שייט מהוות פתרון הנדסי מורכב ואינטגרטיבי, המשלב בין יעילות תרמית, ניהול עומסים משתנים, ובקרת איכות אוויר. בלב המערכת עומדות יחידות צ'ילרים גדולות, המספקות מים קרים הנדרשים לכלל מערך המיזוג. מערכת זו מתוכננת כך שהיא פועלת במעגל סגור: הצ'ילרים מבוססים על מעברי חום, שם מים חמים מתקררים בעזרת קומפרסורים רבי-עוצמה, ומוזרמים דרך רשת של צינורות לחללים השונים

הצ'ילרים מופעלים לרוב באמצעות מערכות בקרה אוטומטיות המחוברות למערך Building Management System (BMS), המנטרות את צריכת האנרגיה באונייה ומווסתות את כמות הקירור בהתאם לצרכים בזמן אמת. מערכות אלו מותאמות לעבודה עם רמות עומס משתנות, בהתאם לצפיפות הנוסעים, מיקומם בתוך האונייה, והתנאים האקלימיים החיצוניים. כך, כאשר האונייה עוברת באזורי חום ולחות גבוהים, ה-BMS מווסתת את פעילות הקירור בהתאם להעלאת רמות האוורור והקירור בחללים השונים

כיוון שהלחות בים הפתוח מגיעה לרמות גבוהות ביותר, נוספה מערכת קונדנסציה מתקדמת השומרת על איזון לחות תקין בכל חללי האונייה. מערכות אלו מבוססות על עיבוי רסס הנמשך מהאוויר על ידי מקררי לחות ומכשירים ייעודיים לניקוז עודפי הלחות. התוצאה היא הפחתת עומסי חום מורגשים ותחושת רעננות אחידה בכלל חללי האונייה, מה שמסייע לשמירה על עמידות מבנה הפנים, ציוד אלקטרוני ומערכות נוספות הפועלות בסביבה מבוקרת.

לצד ניהול החום והלחות, נדרשת גם בקרה מתקדמת על איכות האוויר. לשם כך, המערכת מצוידת במסנני HEPA ברמת סינון גבוהה, אשר מיועדים לסילוק חלקיקים מיקרוסקופיים, אבק, חיידקים, ונגיפים מהאוויר. מסננים אלה פועלים במקביל לסחרור מתמיד של האוויר ותחלופה מהירה שלו, במטרה להבטיח סביבת עבודה ומגורים בריאה לנוסעים ולצוות גם בסביבה סגורה ועמוסת נוסעים.

השימוש במערכות מתקדמות אלו באוניות שייט מדגים יישום הנדסי מורכב, הכולל סינרגיה בין מספר מערכות מבוקרות ליצירת פתרון אקלים כולל. על ידי שילוב בין טכנולוגיות קירור, סינון ולחות, מתאפשרת חווית נסיעה אופטימלית גם בתנאים הקשים של הסביבה הימית

מרגישים כמו במלון – צילום איילת אורון

ניהול אנרגיה וחשמל באוניות שייט: מערכות מתקדמות לתפעול יציב ויעיל

אוניות שייט מודרניות מתפקדות כיחידות ייצור חשמל עצמאיות, המשלבות מערכות חשמל חזקות, בקרה חכמה, ואמצעי אוטומציה מתקדמים, שמאפשרים להן לעמוד בעומסים משתנים תוך הפחתת עלויות ודאגה לקיימות. מערכת אספקת החשמל באונייה מבוססת בעיקר על גנרטורים המונעים בדיזל, או לעיתים על מנועים משולבים דיזל-גז טבעי, המסוגלים לבצע מעבר בין דלקים פוסיליים לגז טבעי בהתאם לתנאי השייט ולצרכים התפעוליים.

אספקת חשמל לגנרטורים ומנועי דיזל-גז (Dual Fuel Engines)

גנרטורים בדיזל הם הלב האנרגטי של רוב אוניות השייט, ומספקים את עיקר החשמל הנדרש להפעלת מערכות האונייה. יתרונם העיקרי של מנועי דיזל-גז משולבים הוא ביכולת לבצע מעבר חלק בין דלקים פוסיליים לגז טבעי, מה שמפחית את פליטות הפחמן הדו-חמצני ומקטין את הזיהום הסביבתי. בנוסף, מנועים אלו מאפשרים תגובה מהירה לשינויים בעומסים ולדרישות אנרגטיות גבוהות, למשל בעת חציית אזורים עם דרישות אקלים משתנות או צורך בהאצת המהירות

מערכות ניהול אנרגיה (Energy Management System – EMS)

כדי לוודא שמערכות החשמל פועלות בצורה מיטבית, משלבת האונייה מערכת ניהול אנרגיה (EMS) המספקת בקרה חכמה ומבוזרת לכלל האזורים והמערכות. ה-EMS מנתחת את צריכת האנרגיה בזמן אמת בכל יחידה על הסיפון, למשל בחללי הפנים, במערכות מיזוג, ובחדרי המכונות, ומבצעת התאמות כדי להימנע מבזבוז. המערכת מנתחת עומסים משתנים, מצמצמת את השימוש באנרגיה לא הכרחית, ומשביתה מערכות כשאין בהן צורך. כך מתאפשרת חיסכון מרבי בדלק ובזיהום

ה-EMS מתקשרת עם מערכות בקרת עומסים אוטומטיות (Load Shedding Systems), אשר מונעות היווצרות עומס יתר על הגנרטורים באמצעות ניטור העומסים והפחתתם כאשר הם מגיעים לרמה קריטית. כאשר העומסים מגיעים לרמה חריגה, המערכת מסוגלת לכבות מערכות פחות קריטיות על מנת לשמר את יציבות החשמל ולמנוע עומס יתר על הגנרטורים.

פתרונות לאנרגיה מתחדשת

אוניות מתקדמות משקיעות יותר ויותר בטכנולוגיות לאנרגיה מתחדשת. למשל, פאנלים סולאריים שממוקמים באזורים רגישים על גג האונייה, מספקים חשמל לחלק מהצרכים התפעוליים הקלים בזמן שהאונייה עוגנת בנמל. בנוסף, מערכות אגירת אנרגיה המבוססות על בטריות ליתיום-יון מספקות אפשרות לנצל אנרגיה מתחדשת גם בלב הים, וכך לצמצם את הדרישה לגנרטורים בדיזל במצבים של עומס נמוך.

בקרת תאורה ואוטומציה

מערכות תאורה חכמות, כגון מערכות LED בעלות צריכת אנרגיה נמוכה, מותקנות באוניות כדי לחסוך באנרגיה ולספק גמישות מרבית בניהול התאורה בהתאם לצרכים. מערכות התאורה מחוברות לרוב ל-EMS או למערכות אוטומציה, שמווסתות את עוצמת האור בהתבסס על תנאי האור החיצוניים ועל השימוש בחלל. בנוסף, חיישני תנועה ותזמון מאפשרים לכבות את התאורה באופן אוטומטי כאשר אין נוכחות בחלל, מה שמצמצם את בזבוז החשמל במקומות בלתי מאוישים

אחזקת המערכת ועמידות בים הפתוח

המערכות החשמליות באוניית שייט חייבות להיות עמידות בפני תנאי מזג אוויר משתנים, מליחות גבוהה, ולחות קיצונית. לכן, הן עוברות תחזוקה שוטפת וקפדנית. תחזוקת הגנרטורים כוללת בדיקות שמנים, ניקוי מסננים, וחידוש רכיבים קריטיים, והקפדה על כך שהמערכות המבודדות מפני לחות לא יפגעו. בנוסף, רמות החשמל בכל מערכות האגירה נבדקות באופן רציף, ובכל מקרה של זיהוי בעיה, עוברת האונייה לבדיקת חירום על מנת למנוע נזקים רחבי טווח.

שילוב פתרונות לניהול עומסים ותחזוקת מונעת
"בזכות השימוש במערכות אוטומציה מתקדמות, תחזוקת מערכות החשמל באוניות שייט כוללת גם תחזוקת מונעת (Preventive Maintenance), שמפחיתה את הסיכון לתקלות ומאריכה את חיי המערכת. מערכת התחזוקה המונעת מבוססת על ניתוח נתונים מתמשך שנאספים מכלל מערכות החשמל, כך שניתן לחזות תקלות ולהיערך לתחזוקה מונעת הרבה לפני שהתקלה תתרחש בפועל. כך נשמרת רמת תפקוד גבוהה בכל רחבי האונייה, גם בתנאי מזג אוויר מאתגרים

בסיכום המסע שלי על האונייה, גיליתי איך מערכת מיזוג אוויר מתוחכמת מאפשרת שמירה על קרירות ונוחות גם בלב ים, בתוך סביבה סגורה ועמוסת אנשים. בעזרת צ'ילרים עוצמתיים ומערכת BMS חכמה שמווסתת את רמות הקירור והלחות, האונייה מספקת סביבת מגורים יציבה ונעימה. בנוסף, המערכות החשמליות, כולל גנרטורים מבוססי דיזל ומנועי דיזל-גז, מספקות עוצמה בלתי פוסקת, תוך שמירה על יעילות אנרגטית ובקרה על עומסים.

.

תודה שאתם מבקרים בפורטל "אייר נט ". אייר נט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום האוורור ,מיזוג האוויר הקירור והחימום התעשייתי באייר נט תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום האוורור ,מיזוג האוויר הקירור והחימום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

העברת צ'ילר מפורק דרך צוהר של מטר מרובע והרכבה מחדש

30/10/2024

תמונה מחממת: פתרון חדשני לחימום הבית והעסק

29/10/2024

מערכות מיזוג אוויר באוניות נוסעים: אתגרי קירור, ניהול לחות וסינון מתקדם

29/10/2024

אנרגיה במערכות קירור ומיזוג אוויר מאת -גרשון גרוסמן, איילת רווה

28/10/2024

הורדת היעדים, ביטול הסנקציות: ההתמודדות של ישראל עם המעבר לגזי קירור ירוקים

22/10/2024

מה חשוב לדעת על בחירת מערכת מיזוג אוויר תעשייתי?

07/10/2024

העברת צ'ילר מפורק דרך צוהר של מטר מרובע והרכבה מחדש

30/10/2024

תמונה מחממת: פתרון חדשני לחימום הבית והעסק

29/10/2024

מערכות מיזוג אוויר באוניות נוסעים: אתגרי קירור, ניהול לחות וסינון מתקדם

29/10/2024

אנרגיה במערכות קירור ומיזוג אוויר מאת -גרשון גרוסמן, איילת רווה

28/10/2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחרו תחום