ממוצע פליטות פחמן דו חמצני עבור כלי רכב פרטיים חדשים לשנים 2022-2023

המשרד להגנת הסביבה מפרסם ממוצע פליטות פחמן דו חמצני עבור כלי רכב פרטיים חדשים לשנים 2022-2023: על אף גידול בכניסת כלי רכב חשמליים, ממוצע הפליטות בישראל גבוה מאירופה

 השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "איכות האוויר בערים שלנו תלויה במידה רבה באופן בו נבחר לנוע בהן. הצבנו יעד לאיפוס פליטות מכלי רכב חדשים החל משנת 2030 ופרסום זה בא להציג היכן אנחנו נמצאים היום ולאן עלינו להגיע. הנגשת המידע לציבור על מנת שיוכל להבין את המשמעויות של קניית רכב נקי היא חשובה. כדי להצליח לעמוד ביעדים להפחתת פליטות גזי חממה ולצמצום זיהום אוויר אנחנו צריכים לקדם מעבר לתחבורה נקייה"

לדוח המלא: https://tinyurl.com/mrn3w8we

פרסום

כלי רכב פרטיים מהווים כ-48% מפליטות מזהמי אוויר הנפלטים מתחבורה כבישית ו-65% מפליטות גזי החממה מכלי רכב בישראל. העלות החיצונית של מזהמי אוויר וגזי חממה מכלי רכב פרטיים מוערכת בכ-3 מיליארד שקל בשנה.

מדינת ישראל קבעה בהחלטת ממשלה "מעבר לכלכה דלת פחמן" (מספר 171), כי "הגבלת כמות פליטות גזי החממה מרכב חדש, שמשקלו הכולל עד 3.5 טון, הנרשם החל משנת 2030, לכמות השווה לעד 5% מכמות פליטות גזי החממה הממוצעת לרכב חדש", כך שבשנת 2030 כל כלי הרכב הפרטיים החדשים יהיו כלי רכב שאינם פולטים מזהמי אוויר באופן ישיר.

הדוח שמפרסם המשרד מנגיש מידע סביבתי לציבור ומייצר תמונת מצב ברורה של התפלגות דרגות זיהום האוויר של כלי הרכב החדשים לכל יבואן וכן את הממוצע פליטות גזי חממה מכלי רכב אלה. המידע מסייע לצרכנים גדולים וקטנים לבצע את הבחירה המתאימה להם בהתייחס לפרמטר הסביבתי של כלי הרכב המיובאים על ידי החברות השונות. בנוסף, המידע מאפשר לכל בעלי העניין להבין את תמונת המצב כבסיס לקבלת החלטות על מנת לעמוד ביעדים הלאומיים.

הפרסום כולל מידע המשקף את פוטנציאל פליטות גזי חממה מכלי רכב פרטיים חדשים – "ממוצע פליטת פחמן דו חמצני". "ממוצע הפליטה" מאפשר לבחון את קצב הפחתת פליטות גזי חממה מכלי רכב חדשים. בהשוואת הפליטה הממוצעת בישראל אל מול האיחוד האירופי ניתן לראות שבשנת 2022 ממוצע הפליטה בישראל עמד על 128.3 (גרם לק"מ נסיעה) לעומת באירופה בה הממוצע עמד על 108.1, הבדל של כ-20%. זאת, למרות שקצב חדירת כלי רכב חשמליים היה דומה: 10% בישראל מול 12% באירופה.

בשנת 2023 הפער בין הממוצעים הצטמצם אך עדיין ממוצע הפליטה בישראל היה גובה יותר מאשר באירופה – 115.5 (גרם לק"מ נסיעה) לעומת אירופה בה הממוצע עמד על 106.6. זאת, למרות שקצב חדירת כלי הרכב החשמליים המלאים היה גבוה יותר בישראל – 18% לעומת 14% באירופה.

באירופה "ממוצע הפליטות" מוסדר ומוגדר בחקיקה ומאפשר להבטיח כי השוק נע בכיוון הנכון. המשרד להגנת הסביבה סבור כי יש לפעול על מנת להקים בישראל מנגנון יעדי פליטות לכלי רכב חדשים אשר יבטיחו עמידה ביעדים. המשרד מקדם הקמת מנגנון זה יחד עם המשרדים השותפים – משרדי האוצר, התחבורה ואנרגיה.

בהתייחס להתפלגות דרגות זיהום אוויר, בשנים 2022-23 כ-27% מתוך כלי רכב הם מדרגות זיהום אוויר 1-2 (כלי רכב מופחתי זיהום). עם זאת בשנת 2023 ישנה עליה באחוז כלי הרכב בדרגות זיהום אוויר 14-15 (כלי הרכב המזהמים ביותר) 26% ביחס לשנת 2022 שעמד על 17%.

 

הרחבה:

פרסום

העבודה מציגה את פריסת דרגות הזיהום של כלי רכב לפי יבואן. נתון זה מאפשר לראות את תמהיל כלי הרכב לפי דרגות זיהום.

דרגת זיהום האוויר משקפת את רמת זיהום האוויר שכלי הרכב מייצר, דרגות זיהום האוויר מדורגת בין 1 לבין 15, כאשר דרגה 1 היא עבור כלי הרכב שאינם פולטים מזהמים בכלל או בעלי פליטה מזערית ודרגה 15 היא עבור כלי הרכב הפולטים את רמת הזיהום הגבוה ביותר. דרגת זיהום האוויר נקבעת על פי ה"ציון ירוק" המהווה מדד המשקף את העלויות החיצוניות למשק (שכלל הציבור נושא בהן) כגון נזקי בריאות המתבטאים בעלויות אשפוז ואובדן ימי עבודה הנובעים מפליטה ישירה של מזהמי האוויר מהרכב. סוגי הפליטות הנכללות בחישוב ה"הציון הירוק" הם: תחמוצות חנקן (NOX), פחמן חד חמצני (CO), פחמימנים (HC), חלקיקים (PM), פחמן דו-חמצני (CO2).

 

 

 

תודה שאתם מבקרים בפורטל "אייר נט ". אייר נט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום האוורור ,מיזוג האוויר הקירור והחימום התעשייתי באייר נט תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום האוורור ,מיזוג האוויר הקירור והחימום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

ממוצע פליטות פחמן דו חמצני עבור כלי רכב פרטיים חדשים לשנים 2022-2023

30/12/2024

האם תהיה העלאת המיסוי על רכבים חשמליים ?.

03/12/2024

אירועי התחבורה בוועידת האקלים COP29

21/11/2024

ארה"ב תאסור רכיבים סיניים ברכבים חשמליים

26/09/2024

מלחמות החניה של העתיד: הקרב על עמדות הטעינה ברכבי החשמל

13/08/2024

המיתוג החדש של חברת כלמוביל Energy

22/07/2024

ממוצע פליטות פחמן דו חמצני עבור כלי רכב פרטיים חדשים לשנים 2022-2023

30/12/2024

האם תהיה העלאת המיסוי על רכבים חשמליים ?.

03/12/2024

אירועי התחבורה בוועידת האקלים COP29

21/11/2024

ארה"ב תאסור רכיבים סיניים ברכבים חשמליים

26/09/2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחרו תחום