היתרי פליטה

   

היתרי פליטה

הגדרות 11. "שינוי מהותי" – שינוי בחומרי גלם, בתהליכי הייצור או התפעול, וכן כל הקמת מבנה או מתקן חדש שיש בהם כדי להשפיע באופן מהותי על פליטת מזהמי אוויר ממקור פליטה לסביבה;

"מקור פליטה חדש" – מקור פליטה שלא היה קיים ביום תחילתו של חוק זה, שטרם הוחל בהקמתו במועד האמור או שטרם הוצאו לגביו כל היתרים הנדרשים לפי חוק התכנון והבניה, התשכ"ה – 1965, לשם הקמתו.

פרסום

 

"מקור פליטה קיים" – מקור פליטה שהיה קיים עם תחילתו של חוק זה או שהוחל בהקמתו במועד האמור או שהוצא לגביו היתר לפי חוק התכנון והבנייה, התשכ"ה- 1965 לשם הקמתו.

 

הנחיות למניעת זיהום אויר ממקורות פליטה בקביעת תנאי היתר או רישיון עסק 12. (א) המנהל, בהתייעצות עם הועדה המייעצת, יקבע  בהנחיות כללים לפיהם יקבעו הדרישות בהיתרים על פי חוק זה ותנאים בנוגע למניעה והפחתה של זיהום אוויר בתנאי רישיון לפי חוק רישוי עסקים, התשכ"ח – 1968, לרבות לעניין תנאים מוקדמים.

(ב) בקובעו את הכללים יאמץ המנהל, ככלל, עקרונות, ערכים והנחיות הנהוגים בקרב המדינות המפותחות או בקהילה האירופית.

(ג) המנהל יפרסם את ההנחיות בדרך שיקבע  וכן באתר האינטרנט של המשרד.

היתר פליטה 13. (א) לא יקים אדם ולא יפעיל מקור פליטה ולא יעשה שינוי מהותי במקור פליטה ולא יאפשר פליטה לאוויר ממקור פליטה שבבעלותו מסוג מקורות הפליטה המנויים בתוספת השלישית לחוק אלא אם ברשותו היתר פליטה בתוקף לכך שקיבל מאת הממונה בהתאם להוראות חוק זה (להלן – היתר פליטה) ובהתאם להוראות המפורטות בו.

(ב) היתר יכול שינתן למספר מקורות פליטה הנמצאים באתר אחד ובידי בעל מקור פליטה אחד.

(ג) השר רשאי, בצו, לשנות או להוסיף על הרשימה שבתוספת השלישית.

מתן היתר 14. (א) הממונה ייתן החלטתו בבקשה להיתר פליטה לא יאוחר מ-18  חודשים מיום הגשת בקשה מלאה להיתר.

(ב) הממונה רשאי להאריך את המועד למתן החלטתו בבקשה להיתר מנימוקים מיוחדים, או להוציא למבקש היתר זמני.

הוראת מעבר   (א) מקור פליטה קיים יגיש בקשה להיתר פליטה 12 חודש מיום שהורה לו זאת הממונה בהודעה בכתב , ואם לא קיבל הודעה כאמור, לא יאוחר מחלוף 54 חודשים מיום תחילתו של חוק זה.

(ב) הממונה רשאי להאריך את המועד מנימוקים מיוחדים.

שינוי מהותי במקור פליטה 15. בעל מקור הפליטה לא יבצע  שינוי מהותי במקור הפליטה אלא בהתאם לתנאים שיוספו להיתר בעקבות בקשה לעדכון ההיתר. חלפו שלשה חודשים  מיום שנמסרה לממונה בקשה לעדכון ההיתר בצירוף כל הנתונים כאמור בסעיף 19 והממונה לא הודיע על כוונתו להוסיף תנאים בהיתר, יראה ההיתר ככולל את השינוי המהותי .
תוקף ההיתר 16. תוקף ההיתר יהיה לתקופה של חמש שנים, ואולם רשאי השר לקבוע תקופת תוקף אחרת במקרים מיוחדים או בנסיבות מיוחדות שיקבע, בשים לב, בין השאר, לסוג מקור הפליטה או מיקומו, או לסוג מזהמי האוויר הנפלטים או כמותם, לפי העניין.
תנאים למתן היתר 17. (א) הממונה רשאי להתנות את מתן ההיתר בתנאים מוקדמים שיש לקיימם לפני מתן ההיתר וכן לקבוע בהיתר תנאים ולעדכנם.
    (ב) לא ייתן ממונה היתר פליטה לאוויר אלא לאחר שהוכח להנחת דעתו של הממונה כי ננקטת או מתוכננת להינקט במקור הפליטה לגביו הוגשה הבקשה להיתר הטכניקה הטובה ביותר הזמינה;

לעניין זה –

"הטכניקה הטובה ביותר הזמינה" – היא שלב הפיתוח האפקטיבי והמתקדם ביותר של פעילות ושיטות הפעלה המתאימות בעיקרון לספק את הבסיס לערכי פליטה המיועדים למניעה וכאשר לא ניתן, להפחתה, של הפליטות לאוויר והשפעתן על הסביבה כמכלול.

"טכניקה" – הטכנולוגיה ואופן התכנון, בנייה, תחזוקה, תפעול ופירוק;

"הטובה ביותר" – היעילה והאפקטיבית ביותר בהשגת רמה גבוהה של הגנה על הסביבה כמכלול;

"הזמינה" – היא הטכניקה שפותחה לשלב המאפשר יישום שלה בסקטור התעשייתי הרלוונטי בתנאים כלכליים וטכניים שהם בני קיימא תוך התחשבות בעלויות ביחס ליתרונות.

(ג) נקבעו בתקנות הוראות להסדרת פליטת מזהמים, רשאי הממונה לקבוע הוראות משלימות בהיתר על האמור בתקנות בין השאר בהתייחס למאפייניו הייחודיים של מקור הפליטה ושל סביבתו.

ביטול היתר או התלייתו 18. הממונה רשאי לבטל היתר או להתלותו, כולו או חלקו, לאחר שנתן לבעל ההיתר הזדמנות להשמיע טענותיו, אם נוכח כי התקיים אחד מאלה:
      (1) ההיתר ניתן על סמך מידע כוזב או מטעה, לרבות מידע שלא נמסר;
      (2) בעל ההיתר הפר הוראה מהותית מהוראות חוק זה או תנאי מהותי מתנאי ההיתר וההפרה אינה ניתנת לתיקון או, אם ההפרה ניתנת לתיקון, לא תיקנה בתוך תקופה שקבע הממונה בהודעה ששלח לבעל ההיתר;
      (3) נוצרו נסיבות בהן המשך הפעלת מקור הפליטה עלול לגרום סכנה ממשית לבריאות או לסביבה.
בקשה להיתר

 

19. (א) בקשה לקבלת היתר תכלול מידע אודות מקור הפליטה, הערכה של הפליטות לאוויר והשפעתן על הסביבה ופירוט האמצעים הדרושים למניעה או לצמצום השפעות שליליות, כפי שייקבע בתקנות או בהתאם להנחיות שימסור הממונה בהודעה בכתב שישלח לבעל מקור הפליטה.
    (ב) אמור בסעיף קטן (א) יפטור הממונה בעל מקור פליטה מהגשת מידע, כולו או חלקו, אם מצא שמידע שהוגש במסגרת תסקיר השפעה על הסביבה כמשמעותו בחוק התכנון והבנייה, התשכ"א – 1965, הינו עדכני ומספק לצורך מתן היתר פליטה.
שיתוף הציבור 20. (א)   הממונה יפרסם את המידע הכלול בבקשה להיתר, או בבקשה לעדכון היתר או לחידושו וכן את טיוטת ההיתר ומועד להגשת הערות הציבור באתר האינטרנט של המשרד להגנת הסביבה.

(ב)    על פרסום מידע כאמור בסעיף (א) לעיל יחולו הוראות סעיפים 9, 10, ו – 13 לחוק חופש המידע, התשנ"ח – 1998, בשינויים המחויבים.

    (ג) בפרסום יצוין קיומו של מידע שניתן לגביו פטור מפרסום לפי סעיף קטן (ב).
    (ד) הממונה יחליט על מתן ההיתר ועל תנאיו לאחר ששקל את הערות הציבור.

(ה) ס"ק (א)-(ד) לא יחולו על היתר למקור פליטה שהוא מתקן ליצור חשמל כמשמעותו בחוק משק החשמל התשנ"ו – 1996 אשר לגביו אושרה תוכנית מתאר מפורטת לפי חוק התכנון והבנייה ונערך לה תסקיר השפעה על הסביבה במהלך שלש השנים שלפני הגשת הבקשה להיתר.

    (ו) היתר הפליטה לאוויר יפורסם באתר האינטרנט של המשרד להגנת הסביבה, ויהיה פתוח לעיון במשרדי הממונה ובמשרדי בעל ההיתר בשעות העבודה המקובלות.
חידוש היתר 21. (א) בקשה לחידוש היתר תוגש לפחות שישה חודשים טרם פקיעת ההיתר ואולם רשאי בעל היתר פליטה המבקש לחדש היתר לצרף לבקשה לחידוש ההיתר תצהיר בחתימתו המצהיר כי לא חל כל שינוי מהותי במידע הנוגע למקור הפליטה שנמסר לממונה בבקשה הקודמת לפיה ניתן ההיתר הנוכחי, ויראו אותו כמי שתוקף ההיתר שבידו הוארך לחמש שנים נוספות ללא צורך בפעולה נוספת אלא אם נדרש על ידי הממונה, תוך שלשה חודשים מעת הגשת התצהיר, להגיש בקשה להיתר בהתאם להוראות חוק זה.
פרסום הנחיות להליך מתן היתר 22. (א) השר יקבע בתקנות הוראות בדבר הליך קבלת היתר, ובין היתר, לגבי העניינים הבאים:
    (1) הליך בקשה להיתר, עדכונו, חידושו, ובכלל זה טפסים, תצהירים ומידע נוסף הדרוש לממונה;
    (2) הליך שיתוף הציבור, ורשאי השר לקבוע נסיבות מיוחדות בהן אין צורך בהליך כאמור, כולו או חלקו;
    (3) אופן פרסום ההיתר ותנאיו;
    (4) הליך השגה על ההיתר ותנאיו;
    (5) כל עניין אחר הנדרש למתן ההיתר.
זיהום אוויר מעסקים טעוני רישוי וממקורות פליטה שנקבעו לגביהם הוראות למניעת פליטות לאוויר מכוח חוק התכנון והבנייה 23. (א) כל רישיון על פי חוק רישוי עסקים, תשכ"ח – 1968 (להלן – חוק רישוי עסקים), או רישיון אחר הנדרש על פי כל חיקוק לניהול מקור פליטה שאינו רכב מנועי, יראוהו כאילו הוא מותנה בקיום הוראות חוק זה לרבות תנאי היתר שהוצא מכוחו§.
  (ב) על אף האמור בסעיף 7 לחוק רישוי עסקים, לא יקבע נותן האישור שהוסמך על ידי השר להגנת הסביבה ברשיון העסק של עסק הפועל על פי היתר פליטה בתוקף, תנאים נוספים או מוקדמים כמשמעם בחוק רישוי עסקים בתחום של מניעת זיהום אוויר.
    (ג) כל תוכנית מתאר מפורטת וכל היתר כמשמעותם בחוק התכנון והבנייה למקור פליטה החייב בהיתר פליטה לאוויר יראו כמותנות בקיום הוראות חוק זה ותנאי היתר שהוצא מכוחו.

(ד) הוראות היתר פליטה בתוקף יבואו במקום הוראות שניתנו מכוח כל דין שאינו חוק בנוגע למניעה והפחתה של זיהום אוויר ממקור הפליטה, זולת אם נקבע בהיתר הפליטה הסדר אחר לעניין זה, למעט תקנות מכוח חוק זה.

תקנות לסוגי מקורות פליטה 24. השר יתקין תקנות למניעת זיהום אוויר ממקורות פליטה אשר מאפייניהם מאפשרים קביעת דרישות אחידות וכלליות לגביהם, ובכלל זה ערכי פליטה מרביים למזהמים ממקורות פליטה נייחים ואמצעים, שיטות וטכנולוגיות להסדרת פליטת מזהמים ממקורות פליטה נייחים.
הוראות משלימות 25. נוכח המנהל כי מקור פליטה גורם זיהום אוויר ואין בידו היתר פליטה לפי חוק זה או רישיון על פי חוק רישוי עסקים, תשכ"ח – 1968, רשאי הוא להורות לבעל מקור הפליטה או למי שבשטחו מצוי מקור הפליטה על הצעדים והאמצעים שעליו לנקוט על מנת למנוע זיהום אוויר.
השגה 26. הרואה עצמו נפגע מהחלטות הממונה רשאי להגיש השגה ולהעלות טענותיו בפני המנהל. סדרי הדיון בפני המנהל בדונו בהשגה יהיו כפי שיקבע השר בתקנות.

 

 

תוספת שלישית (טיוטה לא סופית, מצורף לידיעה בלבד)

(סעיף 13)

ייצור אנרגיה

  • מתקני שריפה עם הספק תרמי של 50MW ומעלה

תעשייה פטרוכימית

  • זיקוק גז ודלקים
  • תנורי קוקס – Coke Ovens
  • ניזול וגזיפיקציה של פחם

ייצור ועבוד מתכות

  • קלייה וסינטור של עופרות ברזל וסולפיד (roasting or sintering)
  • יצור ברזל גולמי או פלדה ע"י התכה (ראשונית או שניונית) כולל יציקה רציפה בעלי נפח של 2.5 טון לשעה ומעלה
  • מתקנים לעיבוד מתכות ברזליות:
  • מפעלי ערגול ברזל בעלי נפח עבודה של 20 טון לשעה ומעלה
  • נפחיות ומסגריות עם מכבשים בעלי אנרגיה של מעל 50 קילו ג'אול והספק תרמי של 20 MW ומעלה
  • יישום ציפוי וגלוון (fused metal coats) שמשתמשים ב- 2 טון של פלדה גולמית (crude) לשעה ומעלה
  • בתי יציקה של ברזל בנפח ייצור של 20 טון ביום ומעלה

מתקנים:

  • לייצור והפקת מתכות לא ברזליות ממחצבים, עופרות, תרכיזים, או מחומרי גלם שניוניים ע"י תהליכים מטלורגיים, כימיים, אלקטרוליטיים או אחרים.
  • התכה , כולל מסגים (alloyage), של מתכות לא ברזליות, כולל מוצרים מוחזרים (זקוק, תבניות יציקה וכד') עם יכולת התכה של 4 טון ליום ומעלה לעופרת וקדמיום או 20 טון ליום לכל שאר המתכות
  • מפעלים לטיפול שטח של מתכות וחומרים פלסטיים ע"י תהליך כימי או אלקטרוליטי במכלים בעלי נפח כולל של 30 מ"ק ומעלה.

תעשייה מינרלית

פרסום
  • מתקנים לייצור קלינקר באמצעות כבשנים סובבים (Rotary Kilns) עם נפח ייצור של 500 טון ליום ומעלה, או גיר בכבשנים סובבים (Rotary Kilns) עם נפח ייצור של 50 טון ליום ומעלה, או כבשנים אחרים (furnaces) עם נפח ייצור העולה של 50 טון ליום ומעלה
  • ייצור אסבסט או ייצור מוצרים המבוססים על אסבסט
  • תעשיית זכוכית כולל סיבי זכוכית עם יכולת המסה העולה על 20 טון ליום
  • המסה של חומרים מינרלים כולל ייצור סיבים מינרליים עם נפח המסה העולה על 20 טון ליום
  • מפעלים ליצור מוצרים קרמים ע"י שרפה (לבנים, רעפים, פורצלן וכד') בעלי נפח יצור העולה על 75 טון ליום או עם נפח של כבשנים העולה על 4 מ"ק ועם צפיפות השמה לכבשן העולה על 300 ק"ג/מ"ק

תעשייה כימית

  • ייצור בקנה מידה תעשייתי לפי הפירוט המופיע מטה:
  • מתקנים לייצור חומרים אורגנים בסיסיים הכוללים:
  • פחממנים פשוטים (לינארים או ציקלים – CYCLIC, רוויים ושאינם רוויים, ארומטיים, אליפטים)
  • פחממנים המכילים חמצן כגון אלכוהולים, אלדהידים, קטונים, חומצות קרבוקסיליות, אסטרים, אצטטים, אתרים, פרוקסידים, שרפים אפוקסים
  • פחממנים סולפורים
  • פחממניים חנקתיים כגון, אמינים, אמידים, תרכובות חנקתיות (Nitrous, nitro, nitrate), ניטרילים, קיאנטים ואיזוקיאנטים (Cyanates Isocyanates)
  • פחמימנים המכילים זרחן
  • פחממנים הלוגנים
  • תרכובות אורגנומטלים
  • מוצרי פלסטיק בסיסיים (סיבים פולימרים סינטטים וסיבים המבוססים על צלולוס)
  • גומי סינטטי
  • צבעים ופיגמנטים
  • חומרים פעילי שטח פנים (דטרגנטים וממסים!!!???)
  • מתקנים לייצור חומרים אנאורגנים בסיסיים הכוללים:
  • גזים כגון אמוניה, כלור או מימן כלורי, פלואור, מימן פלואורי, תחמוצות פחמן, תרכובות גופרית, תחמוצות חנקן, מימן, דו-תחמוצת הגפרית,  קרבוניל כלוריד
  • חומצות כגון: חומצה כרומית, חומצה הידרופלואורית, חומצה זרחתית, חומצה חנקתית, חומצה הידרוכלורית, חומצה גפרתית, חומצות גופרתיות, אולאום (OLEUM)
  • בסיסים כגון אמוניום הדרוקסיד, פוטסיום הדרוקסיד, סודיום הידרוקסיד
  • מלחים כמו אמוניום כלוריד, פוטסיום כלורט, פוטסיום קרבונט,  סודיום קרבונט, פרבורט, ניטרט כסף (Silver nitrate)
  • תרכובות אנאורגניות לא מתכתיות או תחמוצות מתכת או תרכובות אנאורגניות אחרות כגון קלציום קרביד, סיליקון, סיליקון קרביד
  • מתקנים לייצור דשנים המבוססים על פוספטים, חנקן או פוטסיום (תרכובות פשוטות או מורכבות)
  • מתקנים לייצור חומרי הדברה או מוצרים בסיסיים להגנה ובריאות של צמחים
  • תהליכים כימיים או ביולוגיים לייצור מוצרים פרמצבטיים בסיסיים.
  • מתקנים לייצור חומרי נפץ

 

ניהול פסולת

  • מתקנים להשבה וסילוק של פסולת מסוכנת כמפורט בדירקטיבות 91/689/EEC, 75/442/EEC, 75/439/EEC של הקהילייה האירופית
  • מתקנים לשרפת פסולת עירונית כמפורט בדירקטיבה 89/369/EEC, 89/429/EEC של הקהילייה האירופית
  • מתקנים לסילוק פסולת לא מסוכנת כמפורט בדירקטיבה האירופית 75/442/eec בעלי קיבולת העולה על 50 טון ליום.
  • מטמנות בעלות קיבולת כוללת של מעל 25,000 טון המקבלות מעל 10 טון ליום לא כולל מטמנות לפסולת אינרטית

 

סקטורים נוספים

  • מפעלי נייר ועץ
    • מפעלים ליצור סיבים ונסורת עץ
    • נייר ומוצריו בעלי נפח ייצורהעולה ע20 טון ליום
  • מתקנים לטיפול קדם (שטיפה, הלבנה) או צביעה של אריגים ומוצרי טקסטיל בעלי קיבולת של מעל 10 טון ליום  עיבוד עורות  בעלי קיבולת העולה על 12 טון ליום
  • טיפול וייצור מוצרי מזון שמקורות הפליטה שלהם לאוויר אינם מייצור אנרגיה בלבד
    • מוצרים מבעלי חיים (לא חלב) עם ייצור סופי העולה על 75 טון ליום
  • עבוד ירקות עם נפח ייצור העולה על 300 טון ליוםטפול ועבוד חלב כאשר כמות החלב עולה על 200 טון ליום
  • מתקנים לכילוי או מחזור של פגרים ופסדים עם יכולת טיפול של 10 טון ליום ומעלה
  • מתקנים לטיפול שטח בעזרת סולבנטים אורגניים (צביעה, ציפוי, שימון, ניקוי וכד'),בעלי הצורכים סולבנטים בהיקף העולה 150 ק"ג לשעה או 200 טון לשנה –
  • ייצור פחמן (hard burnt coal) אואלקטרוגרפיט ע"י אינסינרציה או גרפיטיזציה

 

ציי תחבורה גדולים

  • צי של כלי רכב כבדים (מעל 3.5 טון) הכולל 50 כלי רכב ומעלה, המופעלים על ידי גורם אחד או עבורו, בין אם כלי הרכב הם בשליטה ישירה שלו ובין אם הם בבעלות ושליטה של קבלני משנה הפועלים עבורו
  • צי כלי רכב הכולל מעל 100 כלי רכב.

 

כאשר מפעיל מבצע מספר פעילויות הנופלות תחת אותה הגדרה באותו מתקן או באותו אתר, תעשה סכימה של נפח הייצור, התפוקה או ההספק.

 

 

 

  • נוסח דומה לסעיף 9 בחוק למניעת מפגעים, תשכ"א-1961

תודה שאתם מבקרים בפורטל "אייר נט ". אייר נט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום האוורור ,מיזוג האוויר הקירור והחימום התעשייתי באייר נט תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום האוורור ,מיזוג האוויר הקירור והחימום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

יחויבו בהתקנת מערכות סולאריות לייצור אנרגיה מתחדשת

07/08/2024

התקנות ההיסטוריות בתחום האנרגיה: הקמת מתקני ייצור אנרגיה בכל בניין חדש שאינ...

22/07/2024

הסוכנות להגנת הסביבה של ארה"ב (EPA) פרסמה את חוק ה-SNAP הסופי

01/06/2024

חומרי קירור - הכללים והתקנות באיחוד האירופי ובארה"ב

28/05/2024

ריקול למאוורר שמיבאת חברת ארכה

23/05/2024

המוצר יורד מהמדפים מיידית: סכנת התחשמלות

22/05/2024

יחויבו בהתקנת מערכות סולאריות לייצור אנרגיה מתחדשת

07/08/2024

התקנות ההיסטוריות בתחום האנרגיה: הקמת מתקני ייצור אנרגיה בכל בניין חדש שאינ...

22/07/2024

הסוכנות להגנת הסביבה של ארה"ב (EPA) פרסמה את חוק ה-SNAP הסופי

01/06/2024

חומרי קירור - הכללים והתקנות באיחוד האירופי ובארה"ב

28/05/2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחרו תחום